Langt de fleste af os kan hive et par temadage op af hatten, som bestemt var interessante – men som ikke skabte  den store værdi efterfølgende.

Den faglige ekspert introducerede den nyeste viden og de smarteste metoder – alle var begejstrede. Men bagefter sker der bare ikke rigtigt noget.

Hvis I genkender dette hos jer – så er I bestemt ikke alene.

 

Ofte glemmer vi at forholde os til, hvordan ny viden og praksis kan omsættes i hverdagen. 

Nogle ledere forventer, at medarbejderne selv får det gjort. 

Men det “fikser” ikke sig selv – medarbejdere tænker måske at de ikke har tid til selv omsætte, måske oplever de ikke det nye som brugbart eller måske ved de ikke, hvordan de skal gribe det an.

I har brug for at jeres medarbejdere kommer i gang med at eksperimentere og prøve nye tiltag af – hurtigt.

 

En af de øvelser jeg ofte anvender i proces- og mødefacilitering er “lærings loop”.

Den er enkel og den virker – også når jeg er taget hjem.

“Lærings loop” kan laves på mange forskellige måder, med forskelligt indhold fx implementering af nye metoder, retningslinjer m.m.

Formålet er dog altid det samme – nemlig at skabe refleksion hos medarbejderne, som sikrer at ny læring gøres nærværende i forhold til daglig praksis.

 

I får den hurtige version her:

  • Du skal afsætte 15 min.
  • Refleksions spørgsmålene til øvelsen er lavet på forhånd på et flip over papir – synligt for alle.
  • Du stiller spørgsmålene til gruppen et af gangen og noterer løbende deres svar på flip over.

Introducer kort formålet med øvelsen inden I går i gang – fx:” Lad os bruge lidt tid på, at drøfte, hvordan vi kan bruge metoden i vores hverdag – I skal forsøge at være så konkrete som muligt”.

Eksempler på spørgsmål, som du kan stille dine medarbejdere:

Hvad kan metoden bruges til?

Hvad skal vi være særlig opmærksom på?

Ideer til hvordan vi kommer i gang med at bruge metoden?

Hvornår vil vi øve os første gang?

 

Rigtig god fornøjelse.